دوربین مداربسته فول کالر چیست؟

در این مقاله قصد داریم کمی در مورد سوال معرفی “دوربین مداربسته فول کالر چیست؟” بررسی انجام دهیم. در حقیقت دوربین مداربسته فول کالر و یا تکنولوژی فول کالر(تمام رنگی) را می‌توان در ادامه بهبود دید در شب دوربین‌های مدار بسته دانست.

با ظهور و ورود دوربین مدار بسته به زندگی انسان‌ها از همان ابتدا تصویر برداری دوربین مدار بسته در حالت تاریکی یکی از دغدغه‌های تولید کنندگان دوربین مدار بسته بوده است. در این مسیر رشد و پیشرفت‌های زیادی انجام شده است. همه این تلاش‌ها برای بهبود و ارتقا عملکرد سیستم‌های دوربین مدار بسته بوده است.

منظور از دوربین فول کالر داشتن تصویری رنگی و تقریبا واضح حتی در شرایط نور کم ایده به وجود آمدن دوربین فول کالر است. این شاید کلی‌ترین پاسخی است که می‌توان به سوال دوربین مدار بسته فول کالر چیست داد!

۱.۱.به وجود آمدن تکنولوژی فول کالر

مانند همه پیشرفت‌های انسان در زمینه‌های مختلف این نیاز انسان‎‌ها بود که آنها را به سمت رسیدن به تکنولوژی‌های مختلف سوق داده است. همانطور که اشاره شد نسبت به گذشته استفاده از سیستم‌های دوربین مداربسته و یا سیستم‌های نظارت تصویری در اماکن مختلف فراگیرتر شده است.

دوربین مداربسته فول کالر چیست؟ 

در این مسیر مشکل نداشتن تصویری مطلوب در زمان کاهش نور محیط یکی از بزرگترین مشکلات یک سیستم نظارت تصویری به شمار می‌آمد. برای حل این مشکل تولید کنندگان دوربین مدار بسته وارد میدان شده و تکنولوژی‌های مختلفی را ارائه کرده‌اند.

تکنولوژی دید در شب IR  و در ادامه تکنولوژی دید در شب Exir که دید در شب سیاه و سفید بودند طراحی و ارائه شدند.

سیاه و سفید بودن تصویر در حالت دید در شب و مشکلاتی که برای کاربران به وجود آورد دلیلی شد تا طراحان و سازندگان را به تلاش برای طراحی دوربین مدار بسته با تکنولوژی دید در شب سوق داد. تکنولوژی داشتن تصویر رنگی در حالت نور کم، فرآیندهای مختلفی را طی کرده است. امروزه دوبین‌هایی با تکنولوژی دید در شب رنگی مانند استارلایت، دارک فایتر، کالر ویو، فول کالر و … پا به عرصه ظهور گذاشته‌اند که ایده همه آنها داشتن تصویری رنگی در حالت نور کم می‌باشد.

۲٫۱٫معرفی دوربین مداربسته با تکنولوژی Full-color

دوربین مداربسته Full-color فول کالر نوعی از دوربین مداربسته نسل جدید است که مجهز به LED های نوری است. عملکرد این دوربین به این شیوه است که دوربین‌های مداربسته مجهز به فناوری Full-color توسط‌ LED‌های نوری در شرایط نوری بسیار کم، به عنوان مثال در شب تصاویر را به صورت رنگی و واضح ضبط می‌کنند.

قابل ذکر است که تکنولوژی Full-color در مکان‌های عمومی پر تردد مانند پارک‌ها و خیابان‌های تاریک بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. همچنین دوربین مداربسته فول کالر Full-color در تشخیص سوژه بسیار دقیق عمل می‌کنند به نحوی که استخراج ویژگی‌های تصاویر را به بهترین شیوه انجام می‌دهد.

اولین خصوصیت دوربین فول کالر استفاده از LEDهای گرم در آن است که کمتر حشرات را به سمت خود جذب می‌کند. قابلیت دوم استفاده از لنزهای با دیافراگم‌های بازتر است که توانایی دریافت نور بیشتری را دارند و دوربین را قادر می‌سازند در نور کم هم بتواند دریافت نور قابل قبولی را داشته باشد. مثلا دیافراگم دوربین استارلایت F1.0 که در مدل فول کالر این دیافراگم F1.6 شده است.

۲.۳.اجزای کلیدی بکار رفته در دوربین مداربسته فول کالر تمام رنگی

اجزای کلیدی بکار رفته در دوربین مداربسته فول کالر تمام رنگی

  • دریچه ورود نور بزرگتر با عدد F مطلوب‌تر، عدد F0 تقریبا ۲٫۵ برابر F1.6 قادر است نور محیط را دریافت کند.
  • دوربین های فول کالرFull-color مجهز به سنسور ۳۲۷-IMX هستند. در این صورت حساسیت نوری به میزان ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.
  • نور گرم: شدت تابش ۴۰ درصد کمتر به نسبت استانداردهای اروپایی شده است.
  • پردازشگر پیشرفته که باعث بهبود نرخ سیگنال به نویز تصویر و رنگ تصویر شده است.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نویز تصویر بر روی مقاله ” انواع نویز در دوربین مداربسته ” کلیک کرده و آن را مطالعه نمایید.

۲.۴.کاربرد دوربین فول کالر

در مورد کاربرد دوربین فول کالر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. در مکان‌های عمومی مانند خیابان‌ها، پارک‌ها، پارکینگ‌های بزرگ تاریک و با نور کم برای ثبت جزئیات کاربرد دارند.
  2. می‌توان اشاره کرد که یکی از مهم ترین کاربرد دوربین فول کالر در موقع سرقت است که می‌تواند تصاویر فوق واضح رنگی را در هر ساعتی از شبانه روز ضبط کند.
  3. در جاده‌های فوق تاریک تصاویر ضبط شده توسط دوربین فول کالر Full-color همیشه رنگی است.

۳.دوربین وارم لایت چیست؟

اصطلاح وارم لایت در دوربین مداربسته مخفف عبارت full color night vision است در دوربین وارم لایت یا دوربین مداربسته warm light  از ال ای دی های ultra-bright array LED استفاده شده است. این نوع ال ای دی های برای تولید نور طبیعی بکار برده می شوند. یعنی تکنولوژی نسل جدید وارم لایت، این امکان را به شما می‌دهد که حتی در شب هم  تصاویر رنگی و با کیفیتی از محیط داشته باشید.

به زبان ساده تر یعنی دوربین‌های مداربسته وارم لایت از تکنولوژی استفاده میکنند که همزمان با کاهش نور محیط با پروژکتورهای نور مرئی محیط را روشن کرده و کیفیت تصاویر ضبط شده را از این طریق افزایش می‌دهند. همچنین در داخل دوربین‌های WARM LIGHT از لامپ استفاده شده است.

فول کالر چیست

وظیفه کنترل این لامپ‌ها توسط برد اصلی دوربین است حسگرهای حساس به نور در تاریکی، کم شدن نور محیط را حس می‌کنند. پس از تشخیص کم نور شدن محیط توسط حسگرها، لامپ داخل دوربین روشن می‌شود.

روشن شدن این لامپ به منظور انتقال نور کافی برای تشکیل تصاویر توسط دوربین مداربسته است. نور این لامپ‌ها قابل دیدن شدن توسط چشم انسان است. در موقع روشنایی سنسورها و حسگرها با وجود نور کافی از محیط موجب خاموش شدن لامپ‌ها در  دوربین مداربسته وارم لایت می‌شوند.

نکته قابل توجه در اینجا این است که نور وارم لایت برای سنسورهای ضعیف هم به منظور ایجاد تصاویر رنگی در شب مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای درک بهتر تکنولوژی وارم لایت در انتها به برخی از مزایا و معایب این فناوری اشاره کرده‌ایم.

۳.۱.مزایا دوربین مداربسته وارم لایت

تصاویر ضبط شده در محیط فوق تاریک توسط دوربین مداربسته وارم لایت دارای وضوح بسیار مطلوب و با جزئیات است.

۳.۲.معایب دوربین مداربسته وارم لایت

به دلیل این که دوربین مداربسته وارم لایت محیط را با نور طبیعی روشن می‌کند معمولاً مناسب محیط‌های سر پوشیده نیست. به علت این که دوربین مداربسته وارم لایت در شب از نور مرئی استفاده میکند، بسیار جلب توجه میکند در نتیجه برای همه افراد گزینه مناسبی به نظر نمی‌رسد.

۳.۳.مقایسه قیمت دوربین وارم لایت

اگر بخواهیم قیمت دوربین‌های مداربسته وارم لایت با دوربین‌های مداربسته معمولی مقایسه کنیم طبیعتا به دلیل امکانات و تکنولوژی که دوربین مداربسته وارم لایت دارد از قیمت بالاتری نسبت به دوربین‌های مداربسته معمولی برخوردار است.

۴.تفاوت تکنولوژی استار لایت و وارم لایت در دوربین مداربسته

اطراف لنز دوربین‌های مداربسته استارلایت داری یکسری حسگر و سنسور است. به این منظور که توسط این حسگر‌ها و سنسور‌ها نور مناسب دوربین مداربسته دریافت می‌شود.

همچنین قابل ذکر است که حسگر این مدل دوربین‌ها از دوربین‌های مداربسته معمولی بزرگتر است.به زبان ساده‌تر یعنی دوربین‌های مداربسته استار لایت قادر هستند در محیط‌های کم نور، تصاویر را به وضوح نشان دهند.

اما همانطور که قبلاً هم خدمتتان عرض کرده‌ایم دوربین مداربسته وارم لایت در محیط فوق تاریک تصاویر واضح و رنگی ضبط می‌کند.

در نتیجه می‌‎توان گفت از دوربین‌های مداربسته استارلایت در محیط‌های کم نور استفاده می‌شود. اما از دوربین مداربسته وارم لایت در محیط‌هایی که هیچ نوری ندارد استفاده می‌شود همچنین قابل ذکر است که طول عمر دوربین مداربسته وارم لایت از دوربین مداربسته استارلایت کمتر است.

۵.تفاوت دوربین مداربسته استارلایت با دوربین مداربسته فول کالر

دوربین مداربسته فول کالر مجهز به سنسور ۳۲۷-IMX است و دوربین مداربسته استارلایت مجهز به سنسور ۳۰۷-IMX است، به این منظور که دوربین مداربسته استارلایت برای ضبط تصاویر رنگی احتیاج به درصدی نور دارد اما دوربین مداربسته فول کالر در محیط فوق تاریک هم تصاویر را بصورت رنگی دریافت می‌کند.

دوربین بلوکم مدل BL-IPC1509W photo3926067259

سنسور دوربین استارلایت و وارم لایت

امیدوارم در این مقاله به خوبی با دوربین مداربسته فول کالر آشنا شده باشید در صورت وجود هر گونه سوال میتوانید با متخصصان ما در آبتین فرادید برتر در تماس باشید.